ההבדל בין SEO לAEO

מי לא שמע על SEO – Search Engine Optimization? מלאכת הקידום בגוגל ובמנועי חיפוש אחרים היא מלאכה מוכרת בעשורים האחרונים, ורבים מבעלי העסקים כבר נתקלו במונח הזה – או באנשי מקצוע כאלה – במהלכם דרכם המקצועית. לעומת זאת, AEO – Answer Engine Optimization – זה מונח חדש יחסית, שקשור הדוקות לבינה מלאכותית ולא התאפשר לפניה. כלומר, אם קידום אתרים מסורתי התמקד במנועי חיפוש כמו גוגל, בינג ויהאו (טוב טוב, על מי אנחנו עובדים: בארץ זה בעיקר גוגל), קידום מותאם AI מתמקד במנועי בינה מלאכותית כמו צ'אט GPT, ג'מני ואחרים.

מה ההבדל בין מטרות הפעילות ב-SEO וב-AEO?

SEO הוא נדבך מרכזי וחיוני בעבודה התקינה, כנראה, של כל עסק בארץ. יכולות להיות מספר מטרות פעילות, אבל המטרה העיקרית עבור רוב בעלי העסקים היא הגברת מכירות/ לידים. דברו עם כל אחד שבקיא קצת בעולם השיווק הדיגיטלי ותבינו – SEO זה מונח מרכזי בתחום, שכמעט כל בעל עסק צריך לעשות. עבור רוב העסקים, האתר הוא הלחם והחמאה שלהם, מקור הכנסה מרכזי (אם לא עיקרי). לדוגמה, אם אני עושה SEO לאוניברסיטה או למכללה שמנסים למכור תואר ראשון במדע המדינה, סביר להניח שמטרה מרכזית של פעילות ה-SEO שלנו תהיה לדאוג שכשמישהו כותב "תואר ראשון במדע המדינה" בגוגל, הוא יראה את האוניברסיטה או המכללה שאני מקדם במקום גבוה.  

AEO, לעומת זאת, הוא עוד לא. קשה לכתוב תשובה מדויקת למטרת הפעילות ב-AEO, כי זה תחום שמשתנה לנגד עינינו ממש, ויש סיכוי טוב שתוך מספר שבועות התשובה תשתנה, אבל כרגע: מטרת הפעילות ב-AEO היא בעיקר הגברת הנראות העסקית. בקצרה, אפשר לומר ש-SEO (לפחות בגישה מסורתית) מכוון לשיווק (כלומר להגברת המכר), ו-AEO פונה למיתוג (כלומר, הצגת ערך ייחודי של המותג).  אמנם גם היום מנועי בינה מלאכותית יכולים לסייע ברכישת מוצרים מסוימים, וסביר מאוד להניח שהמגמה הזו רק תגבר, אבל כרגע העניין הוא פחות רווח כלכלי מיידי אלא מיתוג: מיצוב העסק שלך כסמכות עליונה בתחומו.

חזרה לדוגמת התואר במדע המדינה – התשובה של צאט GPT 

שאלתי את חברי צ'אצ'י – הלא הוא צ'אט GPT – איפה כדאי ללמוד תואר ראשון במדע המדינה בישראל. זה תקציר תשובתו: 🩶

 סיכום קצר:

✅ האוניברסיטה העברית – הטובה ביותר אקדמית לתחום, אם אתה רוצה להמשיך לתואר שני/דוקטורט.
✅ אוניברסיטת תל אביב – תכנית חזקה עם שילוב מצוין של תיאוריה ופרקטיקה.
✅ בר אילן/חיפה/בן גוריון – מצוינות עם אפשרות לשילובים נוספים.
✅ רייכמן – מתאים למי שמחפש יישומיות, קשרים ותכנית יוקרתית אך יקרה.

ככל שגובר הזמן, החשיבות של התשובה של מנועי בינה מלאכותית לשאלות כאלה עומדת לגדול. האוניברסיטה העברית/ אוניברסיטת תל-אביב? מזל טוב, הן הזוכות בתחרות על תואר ראשון במדע המדינה, והן אלה שמקבלות את ההמלצה האטרקטיבית כל-כך של הצ'אט GPT. 

תואר ראשון במדע המדינה – התשובה של סקירת ה-AI של גוגל 

התשובה של  SGE (Search Generative Experience), או AIO (AI Overview), שונה מהתשובה של הצ'אט GPT: 

יש מספר מוסדות לימוד מצוינים בישראל ללימודי תואר ראשון במדע המדינה. אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת בר-אילן ואוניברסיטת חיפה נחשבות למובילות בתחום זה, עם מחלקות חזקות וסגל הוראה איכותי. בנוסף, מוסדות כמו האוניברסיטה הפתוחה והאוניברסיטה העברית מציעים תוכניות מגוונות בתחום. 

בקיצור, כרגע המאבק ב-AEO הוא מאבק על הגדרת העסק כמרכז הסמכות העיקרי בתחומו. שימו לב: מי ששואל את צ'אצי ומי ששואל את גוגל לא מקבל בדיוק את אותן תשובות. 

מה ההבדל בפרקטיקה בין קידום אתרים למנועי חיפוש לבין קידום אתרים לבינה מלאכותית?

זאת השאלה העיקרית, ולפעמים אנשים תוהים: האם SEO ו-AEO זה לא אותו דבר, בתכלס, מבחינת מה שקורה בפועל? התשובה לכך היא שילוב של כן ולא. כן, כי יש מגוון רחב של פרקטיקות משותפות בין SEO ל-AEO, כמו הגדרת כותרות (H1, H2, H3) שהיא רכיב חשוב מאוד בשני המקרים. ובקצרה, כן: פעילות SEO טובה מסייעת משמעותית לקידום גם בתוצאות AI. אבל חשוב להבין גם שכל אחד מהתחומים האלה מושך קצת לכיוון שלו, וזה לא תמיד לאותו כיוון. 

למשל, מבחינת תוכן. אם אנחנו כותבים תוכן ל-SEO, באופן מסורתי, נדאג שיהיו בו כמה מאות מילים – נגיד, משהו כמו 600 – כדי שגוגל יבין שיש כאן מאמר עומק שיש לו הרבה מה להגיד על סוגייה מסוימת, ובתקווה יסיק מכך שהכותב יודע על מה הוא מדבר. מטרת הפעילות היא AEO? חבר'ה, מה החפירה? לא צריך 600 מילים, וגם לא חצי מזה. שאלה-תשובה ברורה, עדיף כאלה שמוגדרות בסממנים טכניים מוסכמים (Schema). זאת אומרת, אם אני רוצה שהשאלה "מה זה AEO" תפנה לאתר שלי, אני צריך לענות עליה בהרחבה; אם אני רוצה שמנועי AI יציינו אותי כבעל סמכות במה שנוגע ל-AEO, אני עונה תשובה קצרה וממוקדת. זאת רק דוגמה אחת שממחישה את המשותף ואת השוני בין פעילות SEO לפעילות AEO. בשורה התחתונה, זה לא מקרה שמי שעוסק ב-AEO הוא בהכשרתו גם SEO – אבל זה לא בדיוק אותו דבר, כל אחד מהם דורש מומחיות שונה, וסביר להניח שבעתיד הבידול ביניהם יגבר. 

שאלות נפוצות:

למה חשוב לעסק שלי לשלב בין SEO ל-AEO?

🔹 כי SEO ממשיך להכניס תנועה אורגנית יציבה ומייצר מכירות, בעוד AEO בונה את המותג שלך כמקור סמכות ומוודא שגם בצ’אטים של AI העסק שלך יופיע.
🔹 השילוב ביניהם מאפשר לך להופיע גם בגוגל הישן וגם בגוגל החדש וה-AI.

 איך תוכן שנכתב ל-SEO שונה מתוכן שנכתב ל-AEO?

🔹 תוכן ל-SEO לרוב ארוך ומעמיק (600+ מילים) ומיועד לשכנע את גוגל שהאתר שלך מקיף ומבין בתחום.
🔹 תוכן ל-AEO קצר, מדויק ועונה על שאלה ישירה, כדי שמנועי AI יוכלו להשתמש בו כתשובה מיידית לשאילתות.

האם AEO יכול להחליף את הצורך ב-SEO?

🔹 לא. AEO לא מחליף את ה-SEO, אלא משלים אותו.
🔹 כל עוד גוגל ומנועי חיפוש קיימים, SEO חיוני להזרמת תנועה לאתר, בעוד AEO עוזר להופיע גם בשאלות ותשובות שמציגים מנועי ה-AI.

איך אני יכול לדעת אם האתר שלי מותאם ל-AEO?

🔹 בדוק האם יש באתר שלך:
✅ שאלות ותשובות ברורות  (FAQ).
✅ שימוש נכון בכותרות H2/H3 עם שאלות.
✅ תשובות קצרות וממוקדות בנושאים העיקריים בתחום שלך.
✅ הגדרת Schema למבנה האתר.
🔹 אין לך את הדברים האלה ואתה רוצה להתברג ב-AI? טופס הליד שלנו מחכה לך. 

איך AEO יכול לתרום למיתוג העסק שלי?

🔹 כאשר העסק שלך מופיע כתשובה של מנוע AI, הוא נתפס כמקור ידע וסמכות בתחום.
🔹 הלקוחות מקשרים אותך לאמינות, ידע וזמינות, גם אם הם לא נכנסו לאתר שלך ישירות.

איך מודדים הצלחה ב-AEO?

🔹 בניגוד ל-SEO שמודדים בו מיקומים ותנועה לאתר, ב-AEO מודדים:
✅ האם מנועי AI מצטטים את האתר שלך כתשובה.
✅ עלייה בשאילתות ברנד (חיפוש שם העסק שלך).
✅ תנועה ממוקדת משאילתות קוליות ותצוגות עשירות בגוגל.

הגיע הזמן לקידום שישפיע על התוצאות שלך

השאר פרטים עוד היום ונבצע עבורך ניתוח ראשוני – ללא עלות וללא התחייבות – כדי לגלות איך נוכל להביא את האתר שלך למקום גבוה יותר בגוגל וגם לקדם אותו במנועי ה-AI המובילים.

לקריאה נוספת

איור קונספטואלי של SEO כעיר חכמה

מגבלות הAI

עבור חלק מהאנשים שקוראים את הכתבה הזאת זה כנראה כבר מאוחר מדי: הם בטוחים שה-AI תמיד צודק, הוא האב, הבן ורוח הקודש, הסמכות המקצועית הגבוהה ביותר וגם החבר הכי טוב. אבל האמת היא שלבינה מלאכותית יש מגבלות, לפעמים מגבלות קשות. ביקשנו מה-AI שיכתוב מאמר קצר על המגבלות שלו, ואנחנו נותנים

להמשך קריאה »
תמונה קונספטואלית של ג'מיני מדמיין AEO

כתיבת תוכן עם AI

לצורך המאמר הזה ספציפית, נבהיר בראשית הדברים: השורות האלה – הפתיח לכתבה – נכתבו על-ידי בשר ודם ולא על-ידי AI. אנחנו מציינים את זה כאן כי בקרוב יבואו שורות שכן נכתבו על-ידי AI, אז תוכלו לשים לב להבדל. אבל נתחיל: האם כדאי לכתוב מאמרים עם AI? התשובה הקצרה היא, כן,

להמשך קריאה »

נגישות

השאירו פרטים ונשוחח ממש בקרוב